MENÜ
°-.•○♠♣♥☻♦Minden sport!!!♦☻♥♣♠○•.-°
Nem találsz kikapcsolódást?
-Látogass el oldalamra és itt biztos nem fogsz unatkozni..
CSAK EGY KATTINTÁS!!!

Röplabda

 

A röplabda csapatsport, amelyet két, egymástól egy magas hálóval elválasztott csapat játszik egy labdával, amit főleg kézzel és karral (ritkábban más testrészekkel) érintve tartanak mozgásban a pálya légterében. Mindkét csapat háromszor érintheti meg a labdát (ebből a szempontból a sáncérintés nem számít), mielőtt továbbítja azt a másik térfélre. Pontot a következő helyzetek érnek: ha a labda földet ér az ellenfél térfelén, ha valamelyik csapat a vonalon kívülre üti a labdát, ha az ellenfél hibázik (büntetésben részesül), vagy ha a labda fennakad a hálón.A röplabda igen aktív sport, különösen alkalmas rugalmas, gyors feladatok gyakorlására. Fejleszti a szem-kéz-koordinációt és az önuralmat is (ami ahhoz szükséges, hogy ne térjünk ki a felénk közeledő tárgyak (ez esetben a labda) útjából.

 

Röplabda szabályok:

 

Pálya:

Két térfélből áll, a térfeleket háló választja el egymástól középen. A térfelek 9x9m-esek. A hálótól 3m-re, azzal párhuzamosan, a pálya teljes szélességében van felfestve egy vonal, amit 3-asnak szokás hívni. A pályán a háló teljes szélességben van kifeszítve. A háló így több, mint 9m hosszú, 0.5m magas, négyzethálós (10x10cm), s a tetejét vastag fehér csík jelzi. A háló tetejének a földtől mért távolságát hívják a háló magasságának, ami korosztálytól és nemtől függően változik (férfi felnőtt: 245cm (ha jól tudom)). A háló két szélén, a pálya szélének vonalával egybeesően két piros-fehér csíkos léc magasodik 0.8m-rel a háló fölé, amiket antennáknak hívnak.

 

Forgás:

A játék folyamán a játékosok forognak, vagyis ciklikusan helyet cserélnek a pályán. Erre akkor kell, hogy sor kerüljön, amikor az ellenféltől a csapat átveszi az adogatás jogát. A forgás során a pozíciót csak a nyitás pillanatáig kell megőrizni, azt követően már mindenki szabadon változtathatja helyét. Az ábrán számmal jelölve vannak a pozíciók, és a forgás irányát a számok növekvő sorrendben olvasásával kapod. Pozíciók:

      • 1. Nyitósarok. A forgás után ide került játékos adogat.
      • 2. Hátsó közép.
      • 3. Felforgó sarok. A következő forgásnál előre kerülő ember.
      • 4. Első ütő poszt.
      • 5. Első közép. Center poszt.
      • 6. Leforgó sarok. A következő forgásnál hátsó sorba kerülő ember.

Az 1-3 pozíciókat hátsó sornak, míg a 4-6 pozíciókat első sornak hívják. A felállásnál nem kell pontosan az ábrán lévő helyeket elfoglalni, ez csak a klasszikus eset, hanem csak néhány szabályt kell betartani: első sorban állók közelebb álljanak a hálóhoz, mint a hátsó sorban lévők; oszlopokat (3-4; 2-5; 1-6) meg kell tartani, s ügyelni arra, hogy a 2-es ember ne álljon közelebb az oldalvonalhoz, mint az 1-es és a 6-os.

 

A játék menete:

A játékot kezdő csapat nyitással (adogatással) hozza játékba a labdát (a pálya mögül átüti a háló fölött, az antennák között a labdát). A játék folyamán mindkét csapatnak 3 érintés alatt át kell juttatni az ellenfél oldalára a labdát. Egymás után kétszer ugyanaz a játékos nem érhet a labdához. A 3 érintés megszokott sorrendje: fogadás, feladás, ütés; de ettől persze bárki eltérhet. A labdát átütő játékossal szemben a két kéz felemelésével "falat" húzhat az ellenfél csapat (ezt hívják sáncnak), mely során ha a labda a sáncoló játékoshoz ér, akkor az nem számít érintésnek. A játék mind addíg folyik, míg valamelyik csapat nem hibázik. Hibák lehetnek:

      • leesik a térfelük területén a labda
      • a labdát a pályán kívülre helyezik, ahol az leesik
      • nem sikerül átteni a labdát, megakad a hálóban
      • szabálytalan érintést hajt végre (pl. túl sokáig van a kezében a labda = "kettős-érintés")
      • a labda hozzáér valamilyen idegen tárgyhoz (pl. tornaterem teteje, oldalfala)
      • valamelyik játékos hozzáér a hálóhoz vagy átlép alatta
      • hátsó soros játékos a 3-ason belülről ugorva teszi át a labdát

Bármilyen hiba esetén, a nem hibázó csapathoz kerül a nyitás joga.

 

Pontozás:

A játékot meccsnek hívják. A meccset 3 nyert szettig játszák. A szettek között a csapatok térfelet cserélnek, míg az 5. szettben, ha erre sorkerül, akkor is cserélnek, amikor először valamelyik csapat eléri a 8 pontot. Az első 4 szettben a pontozás azonos.
Új: A szettek pontozása folyamatos, azaz minden rontás pont az ellenfélnek. Az első 4 szettben 25 pontig, míg az 5.-ben 15 pontig tart a játék. Két ponttal kell nyerni, azaz 25:24-nél a játék folytatódik (az 5. szettben legfeljebb 17:16-ig!).

/Régi: Itt a csapatok akkor érnek el pontot, ha náluk volt a nyitás és azt az adogatást az ellenfél csapat elrontotta (tulajdonképpen ha egymás után N-szer nyit a csapat, akkor abból a nyitássorozatból N-1 pontot szereznek). Ettől eltér az 5. szett pontozása, ha erre sorkerül, ahol minden rontás pontot ér az ellenfélnek (ezt gyorsított szettnek hívták). Minden szettre érvényes, hogy azt 15 pontig játszák, amit 2 pont különbséggel kell elérni. 15:14 esetén a játék folytatódik mindaddíg, míg a pontszám különbsége 2 nem lesz, de legfeljebb 17:16-ig (ekkor mindenképp vége)./

 


Hírek

  • Kézilabda
    2010-12-30 19:26:18

    Tóth Tímea Érden folytatja pályafutását

    Az ÉTV-Érdi VSE-ben folytatja pályafutását Tóth Tímea, a magyar női kézilabda-válogatott átlövője.

    A 30 éves játékos szerződtetéséről a klub hivatalos közleményében tájékoztatta kedden az MTI-t.
    "Nagyon motivált vagyok. Önmagamnak és mindenkinek szeretném  bizonyítani, hogy nem kell engem még leírni és elfelejteni. Nagyon  tetszik az a hozzáállás, amivel itt a csapatban fogadtak, biztos vagyok  benne, hogy egy nagyon jó közösségbe kerültem" - nyilatkozta a decemberi  Európa-bajnokságon is szerepelt kézilabdázó.
    Tóth a Vác együttesétől érkezett az érdi csapathoz, ezt megelőzően az osztrák Hypo, valamint a Ferencváros csapataiban játszott.

Szavazás

Hogy tetszik ez az oldal?
Elmegy! :S
Jó! :)
Nagyon szuper! :D
Nem jó! :(
Asztali nézet